Vi mår dåligt för att vi tillåter oss att göra de

Har ni tänkt på någon gång att de fanns en period i livet när allting var bra, och ni verkligen bara mådde dåligt när ni gjorde illa er fysiskt eller så? Oavsett om ni gjorde illa er riktigt illa så mådde ni bra ändå tillslut. När ni blev äldre så började ni känna att ni mår mer och mer dåligt, oroade er mer och massa sånna saker. Jag tror att den största anledningen till att vi mådde bättre när vi va små var att vi inte visste att man kunde må dåligt över sånna saker som livet i sig själv. Tillexempel att när man kollar på sitt liv och känner att någonting är fel. Jag tror inte vi hade förmågan eller lärdomen att man ens kunde må dåligt för någon sån sak. Vi hade bara lärt oss att man kunde må dåligt för ett par enstaka grejer. Men ändå tänk på att dom sakerna som ofta gjorde oss ledsna när vi va små är saker som vi knappt bryr oss om idag. Om jag skulle ha ramlat och skrapat upp halva knät när jag va 5 så hade jag gråtit och blivit jätte ledsen. Så kan de betyda att man lär sig leva med dom svåra tankarna och att bli sårad gång på gång? Om jag har slutat bry mig om smärtor som jag blev ledsen över när jag va liten så kanske jag slutar bry mig om smärtor som gör mig ledsen nu, de skulle inte va helt orimligt i alla fall. När man blir äldre får man större förståelse för saker och man får mer insikt i hur saker och ting verkligen fungerar. Jag tror att de största misstaget vi faktiskt gör att vi hela tiden jämför oss med andra människor och ser ofta vad vi saknar istället för vad vi har. Jag tror också att ett stort problem är att vi lär oss att man kan må dåligt av mer saker när vi kommer upp i åldrar eller i alla fall i den här åldern. Det gör nog att man mår dåligt över extra mycket för man mår dåligt för nästan allting. Vi kanske överdriver de här med att må dåligt, vi kanske söker för mycket svar på en gång. Kolla på livet, många får ångest för att dom inte vet vart dom vill och vart dom ska och allt de där, men är de säkert att vi är ensamma om att känna så och är de verkligen någonting att må dåligt över. Det är nästan lite inne och må dåligt i den här åldern, alla gör de på något sätt, jag har träffat väldigt få lyckliga personer dom senaste åren. Tänk efter själva klart allting kommer bli dåligt om man går runt och tänker att allting är bara ren och skär skit. Försök och tänka så positivt som de går och ta alla dom här små motgångarna med en klackspark så tror jag allting kommer bli bättre. För jag tror verkligen att många tillåter sig att må dålig och de är också därför dom gör de.

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Träffat väldigt få personer som har vart lyckliga senaste åren, du borde träffa mig.. Jag är as lycklig och visst kommer det motgångar men i grund och botten så är jag lycklig iallafall xD

2008-11-06 @ 12:20:26
URL: http://ouhff.blogg.se/
Postat av: Mikaela

haha xD det finns rätt många faktiskt, beroende på vad det är för människor man umgås med och framförallt hur man är själv tror jag, jag som e glad och lycklig har många sånna kompisar.. När jag va lite mer nere hade jag många sånna kompisar, man blir som man umgås elr va de nu kallas :P

2008-11-06 @ 18:51:59
URL: http://ouhff.blogg.se/
Postat av: Mikaela

smart sagt, och det är aldrig lätt att lämna kompisar som man har haft roligt med, men jag tror ändå att man måste vara lite egoistisk. Kommer jag att må bra utav att vara med dessa människor i längden? Kommer de få ut ngt av att vara med mig? osv osv. Men de e ju skönt att du får ta hand om dig själv också =)

2008-11-06 @ 21:18:36
URL: http://ouhff.blogg.se/
Postat av: Mikaela

hahaha du tkr dt? ^^ men visst :P (inte.perfekt@hot..) påpeka. väldigt länge sen jag gjorde den :P

2008-11-06 @ 21:40:42
URL: http://ouhff.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0