Almost 10 years has gone

13e december 1999 jadu jag önskar att jag hade skrivit en dagbok då så jag kunde kollat vad jag hade för utsikter för mitt liv. Jag tror i alla fall att en 9 åring inte hade förutspått den här framtiden.
Jag är inte deprimerad, jag är bara tom. 2010 är på ingång och det ger mig en slags känsla av existens men inte på ett positivt sätt. Vi är inne i en ny tid som kallas 2000 talet och nu när 10 år har gått av det så inser jag hur små vi är. Jag vet inte hur ni ser på hela situationen men dom här 10 åren har bara flugit förbi det är nästan som att jag har väntat på att dom ska försvinna förbi. Det är som att dom här 10 åren har varit en transportsträcka i väntan på något bättre. Det som skrämmer mig mest är inte att jag har suttit och väntat på något i 10 år utan det är att jag inte har någonting att vänta på.
Det kanske inte låter som ett stort problem för många människor men jag har haft en plan, en önskan över hur jag vill leva helt enkelt en dröm som jag inser att den aldrig kommer slå in och utan den är jag ingenting.

Den reflektionen jag har över 00 talet är att klockorna är på väg bakåt igen, världen har sett det bästa och än en gång visat att den inte klarar av att hantera det. Om jag skulle förespå dom år vi har framför oss så måste jag nog säga att dom kommer bli hårda.
Global uppvärmning börjar förändra våran värld och oavsett om det beror på den mänskliga faktorn eller cykler så borde vi göra oss mer redo för den för ingen vet hur illa det kan gå. 
I-ländernas samhällsstruktur börjar vända åt andra hållet för att vi har blivit för komfortabla. Människor har sett för lite krig på sista tiden vilket leder till att grigheten får oss att skapa konflikter med folk som har det bättre och sämre än oss. Folk kan inte lära sig att samhällsklyftor måste existera för att samhällen ens ska ha en chans att fungera. Det ligger i människans natur att vissa får ta skiten och andra guldet.
Samhällsklyftor kommer alltid existera bara att anledningen till klyftorna kommer skilja sig, men det inser inte folk. SD är på väg in i riksdagen vilket visar på att relationen mellan svenskar och invandrare börjar bli mer spänd. Det finns ingen att klandra i det här på grund av att det är lika mycket fel från båda hållen. Svenskarna har inte velat ge invandrare en chans och invandrarna har inte velat anpassa sig tillräckligt mycket så ont har fött ont och om ni frågar mig så har den här konflikten bara sätt sin början.


Jag ser fortfarande girigheten som det största problemet i framtiden. Vi har blivit alldeles för bekväma och tar för mycket saker för givet i dagens samhälle. Musiken, filmerna och programen kommer få en begränsning snart. Jordens tillgångar kommer ge vika någon gång i framtiden vilket kommer leda till begränsningar. Begränsningar som kommer leda till upplopp för att folket kommer anse att man tar bort deras rättigheter när det själva verket bara har handlat om förmåner. Att duscha i varmt vatten i en kvart är ingen rättighet, det är en fördel och något som vi borde ha en skyldighet på att inte missbruka.

Jag har alltid sagt att jag inte oroar mig för den globala uppvärmningen för att jag anser att mänskligheten kommer utrota sig själva och därmed också livet runt omkring den.
Det är någonting jag står fast vid det enda som oroar mig är att jag börjar se tendenser som jag hade hoppats på skulle börja visa sig efter min livstid.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0