En olycklighet formad av information

Jag har läst i tidningen idag och sett att ett av Sveriges största problem i dagens samhälle är att unga människor är olyckliga, eller deppiga som det stod i artikeln. Det här är någonting som jag vetat väldigt länge för det har alltid funnits runt omkring mig enda sen tidiga tonåren.
I början när man va runt 12 - 13 år så fanns det väll enstaka personer som va deppiga eller mer eller mindre förstörda. Idag känns det som alla bara vill skita i livet spelar i stort sätt ingen roll vem jag pratar med i min ålder idag, alla verkar vara deppiga för någonting.

Det stod framför allt att unga människor i dagens samhälle är stressade och har svårt att sova. 
Man kan undra vad det är som gör dagens ungdomar så stressade för det är ju inte högre krav på oss i skolan än vad det har vart för en annan generation.
Jag tror inte att det är skolan som är problemet för dagens ungdomar utan jag tror att de bara är en bieffekt. Det jag tror är de stora problemet i dagens samhälle är tillgängligheten av information.

I dagens samhälle kan du i stort sätt få reda på hur vem som helst lever sitt liv och dom som har händelserika liv skriver om det i sina bloggar eller på facebook. I dagens samhälle kan man till och med följa folks liv som i realityserier som the hills.
Jag tror att det är detta som ger ungdomar så mycket stress, för alla människor vill vara populära och med internets hjälp så blir vissa människor mega populära som tillexempel Isabella Löwengrip.

Folk har i alla tider velat vara populära man har alltid velat vara någon, men förr i tiden hade man inte lika stora umgänges kretsar utan de kanske handlade om att fem personer skulle döma dig och gilla dig för den man är. Idag kan det handla om att du ska vara populär i kanske hundra personers ögon och det kräver självklart mycket mer.
För att kunna va populär i en mycket mer ytlig tid som vi lever i nu för tiden så måste du festa på helgerna för kunna skriva om dina bravader i bloggen.

Enligt mig fanns inte den här pressen på människor förr i tiden eller den va i alla fall inte lika utspridd som den är idag.
Folk kan helt enkelt jämföra sina liv med flera människor som är populära idag och då kan man få en bild av att man är "mobbad" eller "tönt" bara för att man inte lever som en liten klick människor som får så sjukt stort utrymme på internet.
De gör att folk strävar efter en liknande livsstil och det är väldigt krävande att alltid behöva tänka på sitt ansikte utåt mot världen varje dag man lever.

Det kanske är en överdrift men idag försöker ungdomar leva som kändisar, man vill synas överallt och den enda skillnaden är att det är en själv som är skvaller tidningarna.
Det är därför jag tror att dagens ungdomar är mer stressade idag än vad dom varit innan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0