Jag hatar Facebook

Det kanske framgår ganska tydligt av min rubrik men jag hatar Facebook och då kan ju många ställa sig frågan varför?
Jag ska tala om för er varför, det har alltid vart lite tabu att vara medlem i en så kallad community rent av en "fjortis grej".
Man drev med folk som hade t.ex. "Lunarstorm" eller "Playahead", ungdomarna sa att de va mobbat och att de va till för småbarn. Föräldrar och andra vuxna sa att de va ett onormalt och konstigt sätt att träffa folk på, dessutom klagar dom på att ungdomar idag sitter alldeles för mycket framför datan.

Sen kom "undret" Facebook och det blev en mega hit världen över, innan man visste ordet av det så hade helt plötsligt hela världen Facebook.
Det blev liksom en självklarhet att ha Facebook, en mode grej. 
Man kan länka artiklar till Facebook på stora nyhetssidor, man började referera till Facebook när man pratar i radio om vad som hände i helgen. Till och med kändisar använder Facebook Hasse Aro säger till Aftonbladet "Min facebook har exploderat".
Droppen som fick bägaren att rinna över var när jag såg ett avsnitt av "Criminal Minds" på "Kanal 5" där dom pratade om Facebook. Det fick mig att inse att Facebook är en så stor revolution så att de har blivit en del av samhället.

Det jag inte förstår är varför Facebook är så accepterat jämfört med alla andra communitys när det faktiskt är exakt samma sak. Helt plötsligt sitter dom som säger att communitys är för småbarn på Facebook.  Dom 40, 50, 60, 70 och 80-talister som har skyllt på att de är fel på dagens internetgeneration beter sig på precis samma sätt. Föräldrarna som skyller på att ungdomarna sitter framför datan för mycket spenderar lika mycket tid själva framför Facebook.

Den enda skillnaden idag och för fem år sen är att "livsstilen Facebook" är accepterad men ungdomarna som levde precis på samma sätt för fem år sen var fördömda och jag kan inte förstå varför det är okej att ha Facebook när det inte har vart okej med en "Community livsstil" tidigare. 
Dubbelmoralen sjunger med en härlig klang världen över och helt plötsligt tillhör hela världen den så kallade internetgenerationen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0