Självsäkerhet leder till popularitet

Jag har länge gått och undrat varför vissa människor har så mycket personer runt sig både tjejer och killar.
Tillexempel han som blir den alla vill vara vart han än kommer spelar liksom ingen roll om han kommer från landet in till stan eller någon annan story. Han blir bara värsta killen oavsett vad liksom.
Samma sak finns hos tjejer också hon kommer från ingenstans och på bara en kort tid har hon fullkomligt tagit över skolan eller arbetsplatsen. Jag tror dock att detta fenomen är vanligare i en skola en på en arbetsplats.

Sen finns det ett annat exempel och det är dom personerna som egentligen inte ser särskilt bra ut men ändå får vem dom vill och på något sätt ändå ser bra ut fast dom inte gör det.
Det händer ofta att man ser den där bruden som har fixat till sig ordentligt så att hon ser snygg ut fast egentligen inte är det. 
Jag antar att det är samma sak för killar också att han har fixat sig så att han "ser" snygg ut i tjejernas ögon fast inte är det.
Men det är inte det yttre som gör att dom här personerna ser bra ut, det är det inre som har en utstrålning som ser bra ut.

Enligt mig finns det tre anledningar till varför självsäkerhet och förtroende leder till popularitet.
Den första är som jag har nämnt förut att folk gillar att följa en ledare eftersom vi är ett flockdjur så ligger det i våran natur att följa en stark ledare.
Den andra anledningen är framför allt mest framstående i det exemplet med personer som ser snygga ut fast inte är det. Dom är så säkra på i sitt inre att dom är snygga eller i alla fall så utstrålar dom det. Så det får oss att faktiskt tycka att dom är snygga när dom inte är de, för deras utstrålning manipulerar oss.
Den sista anledningen tror jag är den mest slående.
Jag tror att det är så att självsäkra människor får osäkra människor att känna sig säkra. Dom är en ledargestalt där osäkra och kanske svaga människor kan finna trygghet och säkerhet. För dom vet att om dom kommer in under personens vingar så löser sig allt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0