Lycka är inte finna vad du söker, lycka är att sluta söka

Vad är meningen med livet? Jadu det är livets stora och fortfarande obesvarade fråga.
Själva meningen med livet tycker jag personligen inte att det är så svårt att finna ett svar på, för det är ganska självklart för mig att livets mening är lycka.
Den svåra frågan är hur man finner lycka eftersom det finns så otroligt många sätt att göra det på.
Lycka för en person kan va att han får mat för dagen eller att ens ungdomskärlek kanske äntligen förklarar sina känslor för en. Jag tror i och för sig att jakten på lycka ser lite annorlunda ut om man jämför U-länder med I-länder eftersom U-länder lever ett mycket mer primitivt liv så där är de viktigaste att överleva för dagen.

Vi i I-länder är däremot väldigt bortskämda så våra instinktiva beteenden som tillexempel överlevnad knappt finns kvar eftersom överlevnad är en självklarhet i våra liv. Vi har så lite naturliga problem så att vi nästan skapar oss problem utan att egentligen tänker på det. Sånt som vi brukar kalla för "lyxproblem" och visst vissa kanske tycker att lyxproblem är när en rik person ska välja vilken färg han ska ha på sin ferrari men lyx beror också mycket på vem du jämför med.

Har man kommit förbi dom absolut nödvändigaste behoven som krävs för överlevnad så börjar man söka andra saker, man börjar söka saker som gör en lycklig. Det är just det som jag tror är grunden till att man aldrig finner meningen med livet. Det är som buddismen säger att begäret är anledningen till lidandet.
Lycka är för mig att vara nöjd och jag tror att det är så med resten av världen också.
Nöjd kan man bli på flera olika sätt som t.ex. hjälpa någon, eller att ha klarat av någonting. Men jag tror att det enda sättet att genuint nöjd på är att sluta söka, sluta länga, sluta vilja ha saker hela tiden. Börjar man söka efter något så brukar man fortsätta söka efter något annat när du har funnit det första.
Söker man kärlek så brukar man börja söka något mer inom kärleken när man funnit den.

Jag tror att meningen med livet är att så mycket man kan nöja sig med det livet man har istället för att söka det man inte har. För att jag tror att meningen med livet är lycka och att lycka är att sluta söka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0