Vårat undermedvetna styr oss mer än vi tror

Hur ofta har ni inte pratat med en person som säger att "det här är den jag är och jag önskar att jag kunde ändra på mig men det går inte"?
Dom orden är ofta ett svar på en form av personlighetsangrepp typ "du ljuger så mycket" eller aa att man klagar på att dom är kalla. Orden som folk brukar svara med är på sätt och vis sanna men ändå inte helt. Man kan ändra sig men det är riktigt svårt att styra ditt undermedvetna eftersom man knappt är medveten om det.

Men teori är att folk är på ett sätt för att dom vill vara så innerst inne, men dom kan vilja vara annorlunda på ytan.
Tillexempel så gick jag och pratade med min kompis om fysik b provet på tisdag och han sa "aa men jag är dålig på plugga det har jag alltid varit". Jag tror att även fast han säger att han skulle vilja vara bra på plugga så vill han vara dålig på plugga innerst inne. Dålig på plugga och att va en ganska slapp person är något hans undermedvetna känner igen sig i och det vet hur det ska hantera det. 
Det är någonting hans undermedvetna känner sig säker i och har byggt hans liv runt så hans undermedvetna känner "det här är jag".

Människan har förmåga att vara bekväm av sig, det är som när man inte trivs någonstans även fast man vill flytta så gör man det inte för att det ändå finns en säkerhet som man inte vågar lämna så därför bor du kvar och fortsätter klaga. Precis på samma sätt fungerar våran personlighet, vi har väldigt svårt att släppa det vi känner igen oss i även fast vi inte trivs med det. Det finns inget svårare än att släppa det nätet som du en gång byggt upp för om du gör de så har du inget att falla tillbaka på. Det är därför vi ofta fortsätter leva våra liv även fast vi inte är nöjda med dom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0