Kan vi rädda världen?

Egentligen är det en ganska absurd situation som råder i hela världen. Folk runt om i världen förbrukar jordens resurser som att det inte fanns en morgondag, som att det är deras rätt att göra det. Frågan är väl ändå, vems rätt är det? Vi alla lever på jorden tillsammas och när det kommer till kritan så kommer det också vara så vi går under, tillsammans. Det känns föga troligt att det kommer ske år 2012 om jag ska vara helt ärlig men att jorden kommer att gå under om vi fortsätter i den här takten, det är ingen teori det är fakta. Resurser som har tagit flera miljoner år att få fram kan vi förbruka på bara några minuter. För vadå? Är det för att vi ska överleva? Är det för vi håller på att dö? Nej, det är för att vi är så egoistiska  att vi anser oss ha rätten att göra det.
 
Jag är ingen ängel själv jag sitter i samma båt som alla andra men jag önskar att det hade funnits ett sätt så vi kunde minska slöseriet och jobbar för en bättre värld, inte en sämre. Det ironiska är att det finns inget djur på jorden som kan känna så mycket känslor som vi mäniskor ändå är det vi som visar minst medkänsla för varandra och framför allt jorden och kommande generationer. Jag skulle gärna se att vi är den generationen som är den mest betydelsefulla i människans historia. Den generationen som beslöt sig för att rädda jorden. Men om jag ska va ärlig så tror jag inte att det kommer ske. För jag tror att det måste gå så pass långt att det är försent för att vi ska inse vad vi har gjort och vad vi kunnat gjort. Man kan likna det med en person som får en obotlig sjukdom och inser att dom kommer att dö. Inte förens då inser människor vilken otrolig gåva livet faktiskt är. Det är precis lika dant med jorden. Vi måste inse vilken fantastisk skapelse det är innan det är för sent. Vi kanske inte drabbas men kommande generationer kommer uppleva slutet av livet om det inte händer något.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0